shcherbanjov(@)ukr.net
olena.solnce(@)gmail.com
vessillja@gmail.com
http://pozhivka.blogspot.com/
http://staryj-xutir.com.ua
http://ljalinasvitlica.blogspot.com/



вторник, 31 января 2012 г.

Символіка весільного народного вбрання / National Symbols wedding dress

Символізм українського весільного вбрання 
В унікальній друкованій пам’ятці одного з перших українських етнографів ХVІІІ століття Григорія Калиновського «Описание свадебных украинских простонародных обрядов. В Малой России и в Слободской Украинской губернии, також и в великороссийских слободах, населенных малороссиянами, употребляемых» (1777) присвяченій опису весільного обряду на Лівобережжі, зокрема Кролевеччини, фігурує і опис весільного вбрання. Вважаючи,  що  костюм  є  важливим  джерелом вивчення етнічної історії    населення,  його  соціально-класової  структури,  естетичних поглядів,   автор досить детально описує одяг Молодих.

У молодої сорочка з вишитою   візерунком  горловиною,  передом (діалектне пазухою), верхніми частини   рукавів  біля  зап'ястків,  подолом  (низом сорочки), сукня на строката   спідниця   (діал.  плахта),  червоні  козлові,  з  залізними  високими   підківками  чоботи,  червоний  фартух (діал. запаска), декілька разків   червоних  корольків  (намисто,  що  є втіленням мрії про щастя-долю,   кохання), хрест мідний. Молодий одягнений у два темно-сірі жупани ( це   свідчило  про заможніть власника), в шаровари з того ж сукна, має пояс   яскравий  вовняний  і  червону сукняну шапку, чорні, намащених дьогтем   широкі, багатьма онучами наповнені (передавались у спадок!), ремінними   підв'язками і мідними пряжками стягнуті чоботи ( в одному з них лежать   дві  копійки  як  символ  удачі);  на руці в нього мідна обручка, а на   поясі на правому боці - хустка, вишита по полотну червоною заполоччю.   Як   бачимо,  характерною  рисою  одягу  є  практичність,  декоративна   мальовничість,  яка  відбиває  розвиток  ремесла, культуру виробництва   матеріалів для одягу, створення різноманітних форм, володіння багатьма   видами і техніками опорядження та декорування.   Батько  одягає  на молоду кибалку, або намітку і очіпок, тобто жіночий   головний  убір  і  обкладає його червоною стрічкою. Слід зауважити, що   кибалку   на   Кролевеччині   виготовляли  з  конопляного  шнурка  або   скрученого шматка полотна, дерева чи лика чи соломи у вигляді кола, на   яке  накручувалося  волосся.  Серед кольорів переважає червоний колір.   Тодішній  смак вимагав найяскравіших кольорів як сукна, так і тканини,   такі кольори викликали повагу, були уособленням заможності.  

Серед  атрибутів  весілля найчастіше у праці Г.Калиновського фігурують   рушник,  мідні гроші, хлібні вироби, хустка, курка, мед. За уявленнями   жителів  Кролевеччини  рушник  був  обличчям  оселі  українки, мірилом   працьовитості,   урочистості,  символом  чистоти  почуттів,  вірності.   Хустка,  а  ними  обдаровують  родичів, бояр - це символ прихильності,   згоди  на  заміжжя,  переходу  дівчини  у  владу чоловіка. Курка, якою   пригощають  у перший день шанованих гостей на весіллі, несуть до тестя   і  тещі на другий день весілля, - це символ турботливої вдачі молодого   подружжя.  Молоді  і  гості на другий день весілля частуються паточниммедом  як символом солодкого життя, солодких любощів, здоров'я. Хліб є   символом  добробуту,  святості,  пиріжки  з  різноманітною  начинкою -   символічна  страва  росту  і  благополуччя,  що поєднувалась з культом   місяця і формою нагадувала півмісяць або серп.



Комментариев нет:

Отправить комментарий