shcherbanjov(@)ukr.net
olena.solnce(@)gmail.com
vessillja@gmail.com
http://pozhivka.blogspot.com/
http://staryj-xutir.com.ua
http://ljalinasvitlica.blogspot.com/



вторник, 13 декабря 2011 г.

Новослобідськівесільні традиції

Передвесільні обряди села  Нова Слобода Путивльського району
     В бібліотеці Путивльського історико-культурного заповідника знаходиться унікальна праця. Вона присвячена обрядовим традиціям та фольклору горюнів.  В далекому 1939 році співробітники Путивльського музею здійснили фольклорну експедицію до Нової Слободи . Результатом її стала збірка, в якій можна знайти і весільний обряд, і жартівливі пісні, щедрівки, дитячий фольклор, похоронні пісні-плачі тощо.    
       Весільний обряд з піснями записаний Морозовим А.А.зі  слів та голосу двох мешканок Нової Слободи Чернякової Зиновії Іванівни 1860 р. н.та Чернякової Мотрони Данилівни 1864 р. н. До речі,  за звичаєм, що побутує і зараз у селах, бабусі мали цікаві вуличні прізвиська: першу звали «Зенка», другу   - «Сторублевкою»....       
           На  жаль, машинописний матеріал, що зберігається в заповіднику, не повністю відтворює особливості горюнської говірки. Та все ж можна підтвердити характеристику, яку дали горюнам вчені, назвавши їх «сильно акающими или якающими егунами с малорусско-белорусскими примесями».


      Сватання в Новій Слободі
У хустину ув`язували хліб, йшли до сватів, віталися:
- Здраствуйте вам!
- Чаго ты к нам пришла, Иванавна?
- Да я пришла, нет ли у вас телушки прадажней?
- Миласти просим.
- Ну, давайте, как же схадиться будим.   Ли атдадите за маго сына али нет?
- Мы давно вас ажидаем.
На стіл гості виставляли «магарыч, бутылки две, вроде как запивали»,це дійство називали  «запивки». Потім господарі подавали рушник або хусточку, хазяйський хліб забирали, а замість нього свій давали.
 Вдома, на запитання :
- Ну как, засватали?
- Засватали! – говорили у відповідь.
- А хлеб пярименили?
- Пярименили!

Сговоры.

Через три дні після сватання призначали вечірку – „вечяринку”. Наречений йшов у будинок до нареченої. Приходила рідня, дружки. Наречена частувала рідних жениха, вперше називала його батьків „батюшкой и матушкой”. Цього вечора наречена обдаровувала свекруху та свекра. А дівчата співали:
А казали у Прасковьюшки
Льны не врадили,
А у нее ж падарачки
Тонкия льняныя.
З піснею дівчата підходили до нареченого:
           А у нашаго свата
           Хлеба-соли многа
           Гарелки даволе,
           Падносить – галосить,
           Наливаить – рыдаить.
           Паднаси дружку полна,
           Штобы жита была ровна.
            Наша Прасковьюшка мала,
            Штоб стоючи жала,
            Спинки не ламала.
Далі „молодь окремо продовжувала вечірку у сусідній хаті. Там хлопці та дівчата співали, танцювали, а жених пригощав вечерею. Дівчата співали:
            Ой в вечяри на дявишнике
            Там Прасковьюшка сон видила
            Ана никаму пра сон не сказавала,
            Тольки спаяснила сваму батюшке:
         - Гасударь ты мой, батюшка,
        
           Да рассуди ты мне этай сон:
           Будта перед нашими варотами
           Да взашел да светел месяц,
           Да с яснаю и зорюшкаю,
          - Да с дробными звёздушками
          - Дитятко ты маё, Прасковьюшка,
           Рассужу табе этай сон:
           Светел месяц – то Иванушка,
           Ясная зорюшка – то раннея сваха,
           Дробны звездушки – то баяре яго.

           Шла Прасковьюшка Сергеевна
У терим начивать,
А за нею Иванушка
У ступу ступаить,
За ручку хватаить:
Пастой, пастой красная,
Скажу я табе вести,
Был я у тестя
Слыхал я вести
Пра тваю галовушку.
Купую чепчик, залатой венчик
На тваю галовушку
На тваю русую касу.
           
           Наречена відповідає:

Пускай купують,
Пускай таргують.
Я таго не баюся
Я в васкресенье, пад панядельник
В няго наряжуся
С девками гулять пайду
Девки гуляють, косами мають
А мяне не примають
Я завярнуся, слёзками абальюся
Да назад пайду.
 Наступного ранку жених приходить до нареченої „пахмеляить» її батька, матір, братів. Визначається день весілля. У визначений термін печуть коровай та шишки.
 
Упорядник     Сторчака Н., консультанти      Нагорна К.І., Матяш Л.М.


Комментариев нет:

Отправить комментарий