Проводжає Мати Молодого по Молоду....
Недільний весільний ранок метушливий і трішки печальний в домі Молодого і в домі Молодої. Молодий збирається їхати по Молоду, а мати повинна провести його в дорогу.
Ось як про це писав відомий український етнограф Хведір Вовк:
Зокрема під час виряджання Молодого по Молоду
відбувався: «обряд, що його можна, мабуть, вважати за пережиток колишньої
присяги: на стіл ставлять велику миску
з водою (під час опису цього ж обряду, автор зазначив, що миска була з
горілкою) та кладуть коло неї ложку; старший боярин дає кінець своєї хустки
Молодому, що незалежно від пори року вдягнений в кожух та кирею, і веде його
круг столу, а Молодий зі свого боку тримає за хустку одного зі своїх боярів,
той веде ще іншого і т.д., кінчаючи світилкою, що йде остання, тримаючи в руках
запалену свічку; після першого та другого обходу кожний, проходячи повз миску,
зачерпує з неї ложкою та випиває її, а після третього обходу навколо столу всі
п’ють просто з миски. Виконавши цю
церемонію, всі виходять надвір, де відбувається другий обряд, мабуть, ще
старішого походження, а саме: мати молодого, вдягнена у вивернутий кожух та в
шапці, виходить на двір, несучи в полі своєї одежі ріжне збіжжя та дрібні
гроші, що вона їх звичайно для цього збирає, починаючи з дитячих років сина; їй
підводять «коня», цебто подають граблі або вила, вона «сідає на них верхи» та,
розкидаючи навколо себе збіжжя, тричі об’їжджає кругом діжі, що стоїть серед
двору на лавці, а на ній хліб, що ним благословляли молодих. Після об’їзду
старший боярин «поїть коня», цебто дає на граблі воду з кухлика та віддає його другому бояринові, а цей кидає його через
голову так, щоб він розбився. Мати «злазить з коня», а бояре беруть «коня» та
ламають на шматки, розкидаючи їх навколо. Цей обряд пісня тепер пояснює як
символ родючості:
Ой, сій, мати, овес,
Та на наш рід увесь,
Щоб наш овес рясен був,
Щоб Івашків рід красен був.
Але, на нашу думку, цей хліборобський обряд показує
зв’язок весільних обрядів з соняшними святами …»]. Пояснити
чому в одному місці Хведір Вовк зазначив, що в мисці була горілка, а в іншому –
вода, на мою думку можна тим, що в бідніших це була вода, у заможніших –
горілка, або ж це просто помилка Під час перезви (пропою) на другий день
весілля «горілку п’ють просто з мисок, кожний п’є, скільки хоче».
Нині зберігся обряд "обсипання" Молодого зерном (житом-пшеницею), монетами, лісовими горіхами. цукерками.
Обсипати можна з миски, решета, або попередниці (фартуха).
Комментариев нет:
Отправить комментарий